Comisia Europeană susține că 99% dintre afacerile europene reprezentate de întreprinderile mici și mijlocii oferă locuri de muncă la peste 85 de milioane de cetățeni europeni, fiind, astfel, absolut necesare pentru industria antreprenorială și economia mondială.
De aceea, în materialul următor, vom detalia ce înseamnă un IMM, ce criterii stau la baza clasificării respective, cât și rolul pe care o astfel de întreprindere îl are pentru asigurarea unei economii durabile, promovarea antreprenoriatului și creșterea inovației pe teritoriul european.
Ce înseamnă IMM-urile: definiție și clasificarea unei întreprinderi ca IMM
Ce este un IMM și care este definiția pe larg a unei firme de dimensiuni mici sau medii ne-o oferă Comisia Europeană, care specifică faptul că: „o întreprindere este considerată orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de forma sa juridică.”
Noua definiție a IMM-urilor a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2005 și a reprezentat un pas uriaș în construirea unui mediu de afaceri performant pentru întreprinderile mici și mijlocii, care vizează promovarea antreprenoriatului, creșterea competitivității la nivel internațional, dar și creșterea economică vizibilă. Așadar, pe cuprinsul Uniunii Europeane, IMM-urile sunt definite pe baza unor criterii stabilite riguros prin Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei Europene. Aceasta oferă o definiție uniformă pentru toate statele membre ale UE, facilitând astfel aplicarea de măsuri de sprijin și reglementări comune.
Potrivit recomandării 2003/361/CE, IMM-urile sunt întreprinderi care îndeplinesc anumite criterii legate de numărul de angajați, cifra de afaceri anuală și totalul activelor, aceste trei aspecte fiind esențiale și folosite pentru a clasifica întreprinderile în: microîntreprinderi, întreprinderi mici și întreprinderi mijlocii.
Criterii de clasificare a IMM-urilor:
1. Numărul de angajați este primul criteriu de clasificare a IMM-urilor, după cum urmează:
- Microîntreprinderi care au mai puțin de 10 angajați
- Întreprinderi mici care au între 10 și 49 de angajați
- Întreprinderi mijlocii care au între 50 și 249 de angajați
Numărul de angajați este esențial în determinarea dimensiunii întreprinderii, deoarece reflectă capacitatea acesteia de a crea locuri de muncă, complexitatea structurii organizatorice și a proceselor interne. De asemenea, numărul de angajați contează pentru stabilirea categoriei în care se încadrează IMM-urile și acoperă, de obicei:
- Angajații
- Proprietarii și managerii
- Partenerii
2. Cifra de afaceri anuală reflectă dimensiunea activității economice a unei companii. Astfel, în Uniunea Europeană criteriile sunt următoarele:
- Microîntreprinderi cu o cifră de afaceri anuală de până la 2 milioane de euro
- Întreprinderi mici cu o cifra de afaceri anuală între 2 și 10 milioane de euro
- Întreprinderi mijlocii cu o cifra de afaceri anuală între 10 și 50 de milioane de euro
3. Totalul activelor include imobile, echipamente, aparate, depozite, stocuri etc, aspecte care determină capacitatea firmei de a face investiții pe termen mediu și lung. Astfel, în Uniunea Europeană, pragurile pentru totalul activelor sunt după cum urmează:
- Microîntreprinderi: totalul activelor de până la 2 milioane de euro.
- Întreprinderi mici: totalul activelor de până la 10 milioane de euro.
- Întreprinderi mijlocii: totalul activelor de până la 43 de milioane de euro.
IMM: importanța în economie la nivel național și internațional al întreprinderilor mici și mijlocii
Segmentul IMM-urilor are în România o contribuție de 55% la PIB și reprezintă o sursă importantă pentru economia națională. La nivel european, majoritatea firmelor active sunt clasificate ca IMM-uri. Numai 2% din companiile de pe teritoriul Uniunii Europene sunt clasificate ca întreprinderi mari, adică au peste 250 de angajați și 0,8% sunt catalogate întreprinderi mijlocii și au între 50-249 de angajați. Banca Mondială susține că până în 2030 vor fi necesare 600 de milioane de locuri de muncă pentru a absorbi noile generații care se pregătesc să intre în câmpul muncii, ceea ce face ca dezvoltarea IMM-urilor să fie o prioritate stringentă pentru majoritatea guvernelor lumii.
Așadar, importanța în economia la nivel național și internațional al întreprinderilor mici și mijlocii derivă din următoarele caracteristici:
- crearea de noi locuri de muncă și a unui climat propice pentru dezvoltarea și perfecționarea angajaților
Mai mult, întreprinderile mici și mijlocii contribuie la nivel local și național la reducerea șomajului și la îmbunătățirea nivelului de trai, mai ales în comunitățile rurale sau în zonele urbane mai puțin dezvoltate.
- favorizarea flexibilității în diverse industrii
În ultimele decenii, majoritatea proceselor tehnologice și produselor inovatoare care au apărut pe piață au fost realizate de întreprinderile mici și mijlocii, deoarece marile companii preferă să îmbunătățească produsele deja existente, producându-le în cantități mari. De aceea, multinaționalele nu au mereu aceeași deschidere și flexibilitate ca IMM-urile.
- favorizează și stimulează inovația
IMM-urile pot experimenta mai ușor cu noi tehnologii, produse și modele de afaceri datorită dimensiunilor reduse. Adesea, aceste companii sunt mai puțin birocratice și mai deschise către schimbare decât multinaționalele, ceea ce le permite să fie mult mai prompte în a răspunde cerințelor și noilor oportunități în schimbare din domeniu.
În același timp, inovația oferită de întreprinderile micro și medii contribuie la competitivitatea generală a economiei locale și europene. De exemplu, în sectoare precum tehnologia informației, producția industrială sau serviciile financiare, IMM-urile dezvoltă soluții revoluționare care sunt în cele mai multe cazuri, adoptate pe scară largă. Acest aspect nu doar că le permite IMM-urilor să concureze pe piețele naționale și internaționale, dar și să contribuie la modernizarea economiei actuale prin intermediul tehnologiei și a inovației la cel mai înalt nivel.
- stimularea concurenței și a unei economii sănătoase la nivel național și european, deoarece acestea încurajează eficiența, prețurile produselor și designul lor.
- eficiența bunurilor și serviciilor dezvoltate
Faptul că IMM-urile supraviețuiesc și înfloresc într-un mediu economic extrem de competitiv și pe alocuri agresiv este o dovadă a performanței și inovației de care sunt capabile.
- externalizarea serviciilor pentru companiile mari care preferă să concentreze productivitatea în alte sectoare de dezvoltare
Poză preluată de pe pexels.com, realizată de Elevate Digital
IMM-uri: avantajele/ dezavantajele conducerii unui IMM și oportunități de sprijin pentru antreprenori
Uniunea Europeană consideră IMM-urile coloana vertebrală a economiilor moderne, capabile să contribuie la inovația și dezvoltarea comunităților din care fac parte. Cu toate astea, micile întreprinderi lucrează într-un mediu foarte competitiv și pot fi vulnerabile la schimbările globale, care inerent afectează afacerile pe plan local.
Totuși, care sunt avantajele și dezavantajele conducerii unei astfel de întreprinderii?
Avantajele conducerii unui IMM
- Revoluționarea tehnologiei și a inovației
Datorită dimensiunilor mai mici, întreprinderile mici și mijlocii pot experimenta mai ușor cu tehnologiile noi și pot revoluționa produse sau servicii. De asemenea, firmele mai mici au posibilitatea de a testa piețe de nișă și de a aduce soluții creative pentru problemele existente, de aceea antreprenorii din acest sector sunt considerații noii pioneri și deschizători de drumuri de pe piețele internaționale.
- Adaptabilitate și mai multă flexibilitate decizională
Unul dintre marile atribute ale unui IMM este că beneficiază de o structură organizațională mai simplă ceea ce îi permite să se adapteze facil la tendințe și schimbările din piață. Conducerea poate să ia decizii într-un timp mai scurt, fără a fi necesar un proces complex de aprobare, iar antreprenorii pot reacționa rapid la noile provocări și oportunități din domeniu.
Caracterul adaptabil și flexibil își spune cuvântul și în cultura decizională deoarece antreprenorii pot să creeze și să ofere un spațiu de lucru aplecat nevoilor angajaților. De altfel, din ce în ce mai multe întreprinderi mici și mijlocii sunt deschise la implementarea unor modele de lucru maleabile, cum este telemunca sau orarul flexibil, ceea ce poate contribui enorm la retenția de personal, la loializarea angajaților și la creșterea satisfacției profesionale.
- Formarea unei relații strânse cu clienții
Deseori, întreprinderile mici și mijlocii beneficiază de o relație mai strânsă cu clienții decât marile corporații. De ce? Pentru că micile întreprinderi sunt mult mai atente la detalii, iar comunicarea cu clientul este mult mai personală și mai familială. Exemple de IMM-uri care beneficiază de legătura strânsă cu clientul pot fi: ateliere de croitorie online, restaurante de familie, grădinițe, cabinete de stomatologie sau cafenele. De aceea, familiaritatea cu clientul permite unor astfel de afaceri să primească mai ușor feedback și să ajusteze rapid serviciile sau produsele în funcție de nevoile specifice ale clienților săi.
Dezavantajele conducerii unui IMM
- Concurența
Un aspect greu de gestionat de micile întreprinderi se referă la concurența acerbă, în special din partea companiilor de mari dimensiuni care au suficiente resurse pentru dezvoltarea unui portofoliu puternic de produse și care investesc enorm în marketing. De aceea, una dintre marile provocări ale întreprinderilor mici și mijlocii este pătrunderea sigură pe piața de desfacere și menținerea unei poziții competitive.
- Lipsa personalului specializat
Din păcate, IMM-urile au adesea resurse limitate în ceea ce privește recrutarea și păstrarea personalului specializat. Salariile și beneficiile pe care le pot oferi nu sunt întotdeauna competitive, ceea ce este o provocare în atragerea de angajați competenți și pricepuți. De asemenea, mulți oameni de afaceri gestionează majoritatea aspectelor care țin de afacere, de la contabilitate și resurse umane, până la vânzări și vizibilitatea pe rețelele sociale, fără a beneficia de o echipă mare care să ofere performanță și expertiză.
Oportunitățile de sprijin pentru IMM-uri pot soluționa obstacolele de finanțare și dezvoltare. Astfel, o întreprindere de dimensiuni mici sau medii poate:
- Să acceseze fonduri europene
În țara noastră fondurile europene sunt esențiale pentru modernizarea mai multor sectoare economice și reprezintă principala sursă de finanțare pentru întreprinderile mici și mijlocii. Fondurile europene sprijină investițiile în tehnologii noi, sprijină dezvoltarea circulară, competitivitatea și educația, contribuind astfel la modernizarea economiei și îmbunătățirea calității vieții. Astfel, prin creșterea competitivității IMM-urilor cu ajutorul Programului Regional Sud Est se urmărește realizarea de investiții în județele Vrancea, Buzău, Galați, Tulcea și Constanța, adresându-se microîntreprinderilor din mediul urban și rural, oferind suport financiar pentru activități diverse de modernizare și de dezvoltare locală.
- Să acceseze granturi guvernamentale
Un alt tip de sprijin pentru întreprinderile mici și mijlocii este accesul la granturile guvernamentale. Acestea se deosebesc de fondurile europene prin originea și obiectivele lor. Astfel, granturile guvernamentale provin de la autoritățile naționale și sunt destinate strict pentru proiectele de interes național, precum dezvoltarea economică comunitară sau sprijinirea afacerilor de mici dimensiuni.
- Să acceseze servicii de consultanță
Accesarea finanțărilor europene nerambursabile are loc prin participarea la un concurs de proiecte cu o metodologie precisă și un set de criterii bine stabilite. Pentru un antreprenor, mai ales care se află la început de drum este necesar ca proiectul de investiții să fie realizat corect, să respecte legislația și criteriile de participare. Acesta este un proces extrem de complex care necesită expertiză și o abordare personalizată.
De aceea, serviciile de consultanță pentru accesarea fondurilor europene pot ajuta întreprinderile mici și mijlocii, de la analiza eligibilității, identificarea liniei de finanțare oportune, până la elaborarea și implementarea planului de afaceri, dar și monitorizarea evoluției întregului proiect.
În concluzie, IMM-urile joacă un rol covârșitor în economia globală, atât prin crearea de noi locuri de muncă, sprijinirea comunităților locale, cât și prin inovarea, digitalizarea continuă și flexibilitatea cu care se pot adapta la provocări. Într-o societate puternic globalizată, întreprinderile mici și mijlocii sunt promotorii descoperirilor tehnologice de ultimă oră și a inovațiilor în industrii cât mai diverse.
Surse de referință: